CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Saturday, October 15, 2011

Allah selalu memberi, tapi kita selalu merungut...

Assalamualaikum semua. apa khabar? harap semua sihat la ek. exam dh dkt ni (bg dak2 IPG). Eleh, ckp cam diri sndiri sihat je kan?dh la x sihat, malas makan ubat lak tu...ish2..(jgn tiru amalan ini ye ^^)

Post kali ni, Hana nk citer sal 1 tazkirah yg Hana dgr dalam 1 program yg Hana join sblm ni. Tazkirahnyer panjang gak r, tp Hana nk highlight kat 1 ayat ni je, "Allah selalu memberi nikmat pada kita walaupun kita tak pernah meminta. Kita x pernah pun minta kat Allah supaya jgn la semut2 masuk dlm telinga time kita tidur, tp Allah sntiasa pelihara kita yg tgh x sedar apa time tidur tu. Allah bg ilham kat semut or serangga-serangga lain agar jgn masuk dlm telinga kita time kita tidur". Masa ni, Hana dengar la, pay attention, faham, tp xde la menghayati sangat. Biasa la, manusia lara...

Tapi, x berapa lama lepas tu, ada 1 peristiwa yg berlaku kat Hana. Peristiwa ni simple je, ramai je org keliling Hana time tu (dalam masjid, lps solat jemaah), tp Hana sure, xde sorg pun perasan peristiwa ni berlaku kat Hana. Xde la suspen pun peristiwa ni, so jgn tension2 eh..hehe..

Time tu, Hana bukak telekung n nk pakai tudung. Masa tu, sebenarnya, jarum yg Hana selitkan kat tudung tu, hampir2 cucuk mata Hana. Dh r time tu x pakai spek. Terkejut Hana. Tapi alhamdulillah, Allah pelihara Hana. Jarum tu hanya hampir dengan mata, tp x smpat mencucuk mata lagi. Ya Allah, Hana xleh bayang kalu jarum tu tercucuk mata. Rabun pun dh susah, apatah lagi kalu..............huhu..xnk bayangkan.

Macam tazkirah yang Hana pernah dengar tu, "Allah selalu memberi nikmatg pada kita walaupun kita x pernah pun mintak". Dalam hal ni, Hana x pernah pun doa supaya Allah selamatkan Hana daripada tercucuk jarum kat mata. Tapi Allah selamatkan Hana sbb tau Hana ni hamba yang lemah yang mungkin x dapat menghadapi ujian yg macam tu.

Tapi apa yg kita selalu buat, kita merungut kalu x dapat apa yg kita nk, kadang2 kita melampaui batas, sehinggakan kita menyalahkan Allah atas kegagalan kita. Kalau kita nk sesuatu, kita perlu berusaha dan bertawakkal pada Allah. Usaha tu sangat penting. Kalau x berusaha, jadilah kita golongan Jabariyah yang hanya berserah kepada Allah tanpa mahu berusaha. Setelah tu, banyakkan berdoa. Doa tu senjata mukmin. Mukmin kah kita kalu malas untuk berdoa? Allah Maha perkasa. Kadang2, kalu kita berusaha sehabis daya pun, kalu Allah ckp benda tu bukan untuk kita, kita xkan dapat gak. Jadi selalu la berdoa ye.

Namun, kalu dh berusaha, berdoa, tapi Allah tetap x kabulkan jugak hajat kita, maknanya mungkin hajat yang kita nk tu x sesuai dengan kita (mungkin akan bawa keburukan atau perasaan riak pada kita), atau mungkin juga untuk memberikan yang lebih baik untuk kita dan boleh jadi juga Allah sengaja lambat/tak mengkabulkan hasrat/hajat kita untuk menguji kita bagi meningkatkan iman dan darjat kita di sisi Allah. Allah x pernah menzalimi hamba-Nya tapi kita yang selalu menzalimi diri kita sendiri.



Hana bukanlah orang yang layak untuk memberi tazkirah sbb Hana sendiri pun masih lagi punya banyak kekurangan. Namun, Hana sekadar memberi peringatan untuk diri sendiri dan sesiapa yang terbaca post ni sebagai tanggungjawab sebagai seorang muslimah. Kalu nk tunggu perfect baru nk bg peringatan, sampai bila2 pun xkn bleh sbb nobody is perfect kecuali Rasulullah.


Oleh yang demikian, jom jadi hamba yang bersyukur... ^^

No comments:

Post a Comment