CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Saturday, September 7, 2013

Darussyifa'

Sebagai seorang Muslim, kita tidak boleh tidak seharusnya mempercayai dan meyakini kewujudan suatu alam lain yang tidak dapat kita lihat di dunia ini, yaitu alam ghaib. Tambahan pula, dalam masyarakat Melayu, situasi alam ghaib ini sangat sinonim dalam kehidupan kita. Makhluk halus itu bukan sesuatu yang ganjil dan pelik jika disebutkan. Bukan jua sesuatu yang mengejutkan jika terdengar akan gangguan makhluk halus.

Namun, apa yang mendukacitakan, makhluk halus juga turut digunakan sebagai suatu uslub untuk menyembuhkan penyakit ini hingga ia boleh menyesatkan pegangan aqidah seseorang itu. Disebabkan situasi normal inilah yang menjadi faktor utama untuk Hana menyertai kelas perubatan Islam Darussyifa'. Niat Hana, kalau x mampu nk menjadi mcm2 ustaz2 pengubat kat Darussyifa' tu pun, tapi cukuplah kalau sekadar boleh melindungi diri, keluarga dan orang sekeliling.

Ditakdirkan, baru2 ni, rakan satu praktikum Hana diganggu makhluk halus. Jadi, sebagai seorang rakan, Hana tidak boleh tidak mesti membantu.

Tapi sayangnya, walaupun setelah beberapa tahun belajar (Batch Hana belum grade disebabkan beberapa kekangan yang tak dapat dielakkan hingga belum mampu cukupkan jam kredit walaupun kami dh abes ujian tasmik), Hana yang memang pemalas ni kurang berusaha untuk memantapkan hafazan dan amalan2 doa2 harian sebagaimana yang diajarkan. Hafaz ruqyah untuk tasmik, dah lulus tasmik, boleh lupa pulak. Bila jadi kejadian seperti ini, Hana rasa sangat kesal dengan sikap malas Hana ni. Hana hanya mampu untuk membaca serba sedikit doa, memohon pada Allah agar benda tersebut keluar dari kawan Hana. Hana x berani untuk berkomunikasi dan melawan dengan makhluk tersebut supaya 'dia' keluar.

Hana jadi kesal sebab selama ni Hana seakan-akan lupa akan niat asal Hana menyertai Darussyifa. Ilmu apa sekalipun yang kita pelajari, kalau x diamalkan akan jadi macam besi buruk.... Allah...Allah...Allah... Bantulah aku...

No comments:

Post a Comment