1.1
CIRI-CIRI KEPIMPINAN
Faktor kepimpinan memainkan peranan yang
penting dalam menentukan kejayaan sesuatu organisasi sehinggalah sesuatu
Negara. Faktor ini juga tidak kurang pentingnya dalam menentukan kejayaan
pengurusan sesebuah sekolah bagi memastikan guru mempunyai ciri-ciri guru
berdasarkan Standard Guru Malaysia (SGM)
yang mampu membentuk modal insan yang cemerlang dan berkualiti.
Terdapat
berbagai ciri kepimpinan yang lahir sejak dahulu lagi. Kesemua gaya ini
mempunyai kebaikan dan kekurangannya yang tersendiri. Seseorang pemimpin di
sekolah seperti guru besar, guru panitia, guru persatuan, guru kelas dan
lain-lain perlu bijak mengadaptasi ciri kepimpinan ini dalam memimpin ahli
pasukannya. Di bawah ini disenaraikan enam ciri kepimpinan yang dirangkumkan di
dalam peta pokok seperti di dalam lampiran 2.
Perkataan
autokratik diambil dari kata dasar autokrat yang berasal dari Bahasa Yunani. Orang
yang bersifat autokrat percaya bahawa kuasa untuk membuat keputusan 100% berada
dalam tangan pemimpin. Hanya pemimpin yang layak memberikan arahan, manakala
orang bawahan tidak boleh tidak mesti mematuhinya. Bagi meningkatkan
profesionalisme saya sebagai seorang guru, saya perlu mengelakkan dari
menggunakan gaya kepimpinan ini kecuali pada waktu-waktu yang benar-benar
memerlukannya sahaja. Jelas sekali, murid akan berasakan wujud suatu jurang
yang sangat jauh antara mereka dengan saya sekiranya saya kerap kali memimpin
dengan gaya seperti ini.
Sementara
itu, ciri kepimpinan demokratik pula berbeza dengan ciri kepimpinan autokratik.
Dalam kepimpinan ini, pemimpin mempunyai hubungan yang baik dengan orang
bawahannya kerana didasari prinsip saling hormat-menghormati, saling
bekerjasama dan bertanggungjawab. Sesuatu keputusan diputuskan setelah mendapat
kata sepakat hasil perbincangan dan pandangan ahli-ahlinya. Pemimpin berciri
demokratik ini bersedia menerima teguran dan kritikan daripada ahli bawahannya.
Dalam profesion perguruan, seseorang guru digalakkan bersifat demokratik bagi
menghormati pandangan semua ahli bawahan termasuk murid. Saya percaya,
sekiranya saya mengamalkan gaya kepimpinan jenis ini, murid dan rakan sekerja
pasti akan lebih menghormati saya kerana saya menghormati pandangan yang mereka
berikan. Oleh itu, segala arahan atau tugasan yang diberikan menjadi lebih
mudah kerana murid akan melakukannya dengan senang hati.
Selain itu, terdapat ciri kepimpinan yang bertentangan dengan ciri kepimpinan
autokratik. Ia digelar sebagai kepimpinan Laissez Faire. Menurut Keith &
Girling (1991) di dalam buku (Syed Ismail dan Ahmad Subki: 2013), gaya
kepimpinan ini bersandarkan kepada falsafah yang membiarkan setiap individu
dalam organisasi membuat kerjanya sendiri. Seseorang pemimpin yang mempunyai
ciri ini tidak mempunyai matlamat dan objektif kerja yang jelas kerana
menyerahkan segala-galanya di tangan orang bawahannya. Sebagai seorang guru dan
pemimpin di sekolah, profesionalisme seseorang guru akan kurang kelihatan
sekiranya sentiasa mengamalkan gaya kepimpinan ini. Sekiranya saya memimpin
dengan gaya ini, mungkin saya akan disenangi oleh murid dan guru-guru lain,
namun risiko bermasalah dalam mengurus dan menangani masalah disiplin murid
adalah sangat tinggi kerana selama ini mereka berada dalam zon selesa dan tidak
bersedia untuk menerima arahan.
Seterusnya adalah ciri kepimpinan kontingensi. Saya telah
menceritakan serba sedikit tentang ciri kepimpinan ini kerana saya
mengamalkannya dalam mengendalikan program Kembara Merdeka. Pada pandangan
saya, ciri kepimpinan ini sesuai diamalkan di sekolah dan ia tidak mengganggu
gugat profesion perguruan. Pemimpin yang bercirikan kontingensi perlu bijak
menyesuaikan gaya kepimpinan mengikut kekuatan antara ketiga-tiga aspek iaitu
bidang kuasa, struktur tugas dan hubungan dengan pekerja. Walaupun terdapat
sedikit masalah dalam perlaksanaan program Kembara Sejarah ini, namun saya
tetap berpegang dengan ciri kepimpinan jenis ini. Masalah yang berlaku adalah di
luar jangkaan dan mungkin disebabkan oleh perancangan program ini di saat
akhir, maka terdapat petugas yang kurang memahami perjalanan program. Semoga permasalahan yang timbul dalam
melaksanakan program ini menjadi pengajaran dan pemangkin dalam membentuk
akauntibili saya sebagai seorang guru kelak.
Ciri
kepimpinan seterusnya adalah ciri kepimpinan Islamik. Pada pandangan saya,
pemimpin yang mempunyai ciri kepimpinan ini adalah yang terbaik. Ini kerana,
gaya kepimpinan jenis ini adalah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah.
Sebagaimana yang telah dijanjikan Allah, Al-Quran merupakan panduan hidup yang
lengkap sehingga ke hari kiamat. Manakala As-Sunnah pula adalah adalah setiap perkataan,
perbuatan, sifat dan taqrir Nabi Muhammad SAW. Sebagaimana yang semua telah
maklum, Rasulullah diiktiraf sebagai pemimpin terbaik menurut kajian yang
dilakukan oleh Michael H. Hart (1992) di dalam bukunya “100: Kedudukan Tokoh
Paling Berpengaruh dalam Sejarah”. Sekiranya saya sebagai seorang guru
menerapkan ciri kepimpinan Islamik ini dalam kepimpinan saya, insya-Allah saya
akan dapat memimpin dengan baik walaupun kepada golongan bukan Islam kerana
Al-Quran dan Rasulullah sendiri menyarankan agar berbuat baik kepada semua
termasuk orang bukan Islam.
Blasé
(1989) menyatakan bahawa kepimpinan instruksional adalah penyeliaan pembangunan
staf untuk perkembangan kurikulum. Pada pandangan saya, saya juga perlu
memimpin dengan ciri instruksional ini apabila bergelar guru kerana seperti
yang semua maklum, proses pengajaran dan pembelajaran merupakan tugas utama
bagi seseorang guru. Profesionalisme saya sebagai seorang guru tidak boleh
sewenang-wenangnya dipertikaikan sekiranya aspek perkembangan kurikulum menjadi
fokus utama saya.
1.2
KEPEMIMPINAN INSTRUKSIONAL
Terdapat beberapa gaya kepimpinan yang
menjadi ikutan atau amalan para pemimpin termasuk guru yang bertindak sebagai
pemimpin di sekolah. Salah satu daripada gaya kepimpinan tersebut adalah gaya
kepimpinan instruksional. Perkataan instruksional berasal dari perkataan “instruct”
daripada Bahasa Inggeris yang bermaksud arah. Ia bersesuaian dengan ciri ini
yang bertunjangkan kepada arahan.
Menurut
Brewer (2001), pemimpin yang memimpin dengan gaya instruksional memberi tumpuan
kepada arahan dan tunjuk ajar, membina komuniti pembelajaran, berkongsi sama
dalam membuat keputusan, memelihara dan mempertahankan perkara-perkara asas
(basics), manfaat dan mengoptimumkan masa, menyokong perkembangan staf yang
berterusan, merancang semula sumber-sumber untuk menyokong program-program
sekolah, mencipta satu iklim integriti, inkuiri dan penambahbaikan secara
berterusan.
Gaya
kepimpinan instruksional sering dikaitkan dengan guru besar atau pengetua
sesebuah sekolah dalam memimpin guru-guru bagi membimbing murid. Ini kerana,
kualiti kepimpinan guru merupakan faktor berasaskan sekolah yang terpenting
dalam menentukan kemenjadian murid,
Gaya
kepimpinan instruksional ini terbahagi kepada dua iaitu gaya kepimpinan
instruksional hubungan (Relational Instructional Leadership) dan gaya
kepimpinan instruksional linear (Linear Instructional Leadership). Gaya
ekpimpinan instruksional hubungan menekankan kepada hubungan yang baik antara
pemimpin dan orang bawahannya. Sementara gaya kepimpinan linear pula yang biasa
diamalkan oleh pemimpin-pemimpin sekolah. Ia menekankan kepada aktiviti
akademik seiring dengan kehendak dan piawaian yang telah ditetapkan (Zulkifli:
2013).
Secara ringkasnya, seseorang pemimpin sekolah yang bergaya
kepimpinan instruksional adalah seperti peta alir dalam lampiran 3.
Perkara pertama yang akan dititik beratkan oleh pemimpin bergaya
instruksional adalah pembangunan guru. Pemimpin ini akan melakukan penyeliaan
dan pemantauan secara konsisten ke atas amalan pedagogi dan pengurusan
pengajaran dan pembelajaran guru di bawah seliaannya.
Seterusnya,
pemimpin gaya instruksional akan memberi tumpuan kepada perkembangan kurikulum
pula. Pemimpin akan memastikan supaya wujud penyelarasan antara kurikulum dan
tidak tersasar daripada objektif pembelajaran yang sepatutnya.
Perkembangan
kurikulum ini seterusnya akan meningkatkan kualiti kepimpinan guru. Guru tidak
lagi berada dalam keadaan beku, lesu dan jumud. Guru seharusnya sudah boleh
berfikir dengan kreatif dan kritis dan mencambahkan idea yang bernas dan
inovatif. Ia akan melahirkan murid yang mampu berfikir di luar kotak dan mampu
membuat keputusan sendiri dengan matang selaras dengan saranan Kementerian
Pelajaran Malaysia yang ingin melahirkan generasi yang mampu berfikir aras
tinggi (HOT).
Melalui
gaya kepimpinan instruksional ini yang menekankan kepada perkembangan guru,
perkembangan kurikulum dan seterusnya meningkatkan kualiti kepimpinan guru,
maka hasilnya keberkesanan pengajaran dan pembelajaran akan dapat dicapai. Ia
dapat dibuktikan dengan kemenjadian murid bukan sahaja kecemerlangan dalam
bidang akademik, malah bidang-bidang lain yang berkaitan dengan perkembangan
murid.
No comments:
Post a Comment