CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Monday, February 14, 2011

BICARAWARA: AWAS JERAT VALENTINE'S DAY!

Bila disebut sahaja tentang valentine’s day, pasti ramai yang sudah kenal dan tahu tentang sambutan ini. Sebenarnya, terdapat banyak pendapat akan asal usul hari valentine ini. Namun, saya hanya ingin menyentuh sedikit sahaja akan sejarah wujudnya valentine’s day ini.

Menurut pendapat pertama, perkataan valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint valentine. ‘JASA’ beliau yang telah menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 februari 270 Masihi begitu bermakna kepada Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dengan dinamakan hari Valentine.

Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertenlingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M0. Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat dengan peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantang sehingga mati serta dipenggal kepalanya apa 14 Februari 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai symbol ketabahan, ekberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. valentine sebagai upacara keagamaan.




Sejarah di atas jelas menunjukkan bahawa hari Valentine merupakan perayaan keagamaan yang disambut oleh penganut Kristian. Jadi, sebagai umat Islam, kita sama sekali tidak boleh menyambut perayaan agama lain, sebagaimana hadis rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Abu daud, maksudnya:

“barangsiapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka.”

Berdasarkan hadis di atas, Islam JELAS sekali menolak sambutan perayaan ini. Apabila sambutan ini dilarang oleh Islam, maka sebarang bentuk promosi ke atasnya juga adalah dilarang. Sambutan hari Valentine ini sebenarnya boleh hilang dari sejarah andainya tiada sebarang bentuk promosi ke atasnya. Namun, oleh kerana terdapatnya promosi seperti yang terdapat di kaca televisyen, hotel-hotel, malah kedai-kedai, maka perayaan ini terus bernyawa hingga ke hari ini.

Menurut statistik, ramai pemudi hilang dara mereka pada sambutan hari Valentine ini sebagai bukti cinta dan kasih kepada pasangannya. Jika benar lelaki tersebut cintakan pasangannya, maka dia tidak akan pernah menghancurkan kegadisan gadis idamannya bahkan akan sentiasa melindungi kehormatannya kerana lelaki adalah pelindung wanita.

BAGAIMANA PULA KASIH SAYANG MENURUT ISLAM YE?

Permulaan ayat dalam surah Al-Fatihah ialah ayat “bismillahirahmanirrahim”. Kenapa Allah menggunakan perkataan al-Rahim yang bermaksud kasih sayang, tetapi bukan al-‘azim yang bermaksud Yang Maha Mulia? Ia sebagai tanda Allah sangat cinta dan kasih akan hamba-Nya. Allah yang menciptakan rasa cinta dan kasih sayang itu, mana mungkin Allah menghalang kita untuk merasai perasaan cinta itu.

Cinta, kasih sayang, mawaddah adalah suatu fitrah yang tidak dapat tidak lagi dinafikan. Ia pasti wujud dalam hati setiap insan yang normal. Namun, tiada istilah bercinta sebelum kahwin dalam Islam. Jalan terbaik bagi menenangkan hati dan perasaan yang bergelora adalah dengan perkahwinan. Kita harus faham, cinta, kasih sayang itu bukanlah hanya ditujukan kepada orang yang berlainan jantina. Skop cinta itu sangat luas. Cinta kepada keluarga dengan menghormati mereka dan menghargai pengorbanan mereka. Selain itu, cinta juga boleh ditujukan kepada sahabat dengan sentiasa membantu sahabat dan mendoakan kebaikan sahabat. Jangan sesekali lupa untuk membuktikan cinta kepada Allah dan Rasulullah dengan patuh dan taat pada syariat yang telah digariskan. Itulah cinta yang hakiki dan sebenar-benarnya.

APA PULA PERANAN MASYARAKAT DAN KELUARGA?

Ibu bapa dan masyarakat seharusnya memainkan peranan dengan sebaik mungkin. Ibu bapa tidak seharusnya menyerahkan urusan anak bulat-bulat kepada orang gaji dan guru. Ibu bapa seharusnya sering mengambil tahu akan aktiviti anak dan sentiasa mendekati mereka agar segala aktiviti remaja terkawal. Masyarakat pula seharusnya menjaga tepi kain orang dalam hal untuk amar ma’ruf dan nahi mungkar kerana tugas untuk mencegah kemungkaran terletak di pundak kita semua. Ibu bapa pula harus mengkaji teguran jiran atau masyarakat sekeliling akan perilaku anaknya, bukanlah terus menolaknya bulat-bulat.

Selain itu, individu remaja itu sendiri yang harus membenteng diri daripada melakukan maksiat. Remaja harus sentiasa menambah pengetahuan tentang Islam serta mengamalkannya. Remaja juga seharusnya mengelakkan tempat berlakunya maksiat, contohnya disko agar diri tidak terjerumus ke lembah hina. Sebaiknya, dekatilah tempat-tempat ibadat contohnya masjid dan majlis-majlis ilmu. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud:

“Barangsiapa yang mampu bersetubuh dengan wanita secara haram, tetapi dia tinggalkannya kerana takutkan Allah, maka dia akan dilindungi Allah dan diharamkan dari api neraka.”

Andainya seseorang individu itu menyambut valentine, fikirkan siapakah yang paling anda cintakan pada ketika itu. Kekasih atau Allah? Jika Allah, sanggupkah anda mencurangi Allah dengan melanggar syariatnya?

PERANAN MURABBI DALAM MEMBENDUNG GEJALA INI

Setiap individu harus menjadi pembimbing kepada orang di sekelilingnya. Contoh murabbi terbaik ialah Rasulullah (SAW) yang tidak jemu menyampaikan dakwah dengan ikhlas. Hasilnya, kesan dakwah Rasulullah masih terasa hingga kini. Jadi, seseorang murabbi harus ikhlas dalam menyebarkan dakwah dan mendekati mad’u agar apa yang ingin disampaikan dapat diterima oleh mad’u.

Ikon kasih sayang dan cinta yang sebenarnya yang harus kita ikuti ialah Rasulullah (SAW). Rasulullah masih lagi menyebut “ummati” pada saat nyawa baginda berpisah dengan jasad kerana cinta dan kasih Baginda kepada kita umatnya. Semasa peristiwa fathu makkah, kafir Quraisy menggembar-gemburkan bahawa Rasulullah pasti akan membalas dendam kepada semua penduduk Makkah kerana pernah menyiksa umat Islam. Namun, semasa Rasulullah memasuki Kota Makkah, Rasulullah tidak berbuat apa pun kepada penduduk Makkah yang tidak menentang Baginda. Bahkan baginda memberikan perlindungan kepada mereka dengan berlindung di rumah Abu Sufyan. Nabi Muhammad bersabda yang mana maksudnya: "Bahkan hari ini adalah hari kasih sayang, di hari ini Allah mengagungkan Ka‘bah“. Kita mengingat hari kasih sayang yang dianjurkan oleh Kristian, tetapi kita lupa hari kasih sayang Allah mengagungkan Ka’bah. Peristiwa ini berlaku pada 10 ramadhan tahun 8 Hijrah.




Bersempena dengan sambuatan Maulidur rasul pada 15 Februari ini, marilah sama-sama kita menghayati sirah Rasulullah agar bertambah kecintaan kita kepada Baginda. Insya-Allah…ameen….


~sebarang kesilapan diharap mendapat teguran yang berhikmah dari semua...saya budak baru belajar....

No comments:

Post a Comment