CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Wednesday, March 30, 2011

ASK


Last Monday, finally warga IPIS dapat jugak pengarah baru setelah Tn Hj Amin bersara last year. Nama pengarah baru ni Tn Osman Bin Hussain.
Dalam ucapan pertama pengarah yang panjang lebar tu, Hana nak state 1 point yang Hana tertarik. Untuk menjadi guru yang berketrampilan, semua insan yang bergelar pendidik ni perlu ada sikap ASK. What is ASK? Meh, ceq nak habaq mai.
ASK stands for attitude, skills and knowledge.
Ok, nama pun cikgu kan. Mesti la kena ada sikap yang baik. Cikgu ni biasanya menjadi role model kat students. Bukan setakat sikap, kadang tu pakaian cikgu pun akan jadi ikutan students. Jadi, kena la ada sikap yang baik k….
Next, skills. Keje cikgu kan berhadapan dengan manusia. Untuk menghasilkan product bernama manusia, either baik or tak selain daripada deliver knowledge. So, cikgu perlu la ada skills yang bersesuaian untuk mendekati dan membimbing murid selain untuk berhadapan dengan ragam dan kerenah ibu bapa yang perlbagai. Sabar je la kan…hehe... Pegi PBS ari tu pun Hana dah berhadapan dengan berbagai kerenah dan ragam murid...huhu... Memang kena banyak sabar...tapi overall, best r budak2 tu semua...wlpn nakalnya mmg xleh dinafikan, tp semuanyer baik, comel n sweet....
Lastly, knowledge. Nama pun keje dalam bidang ilmu. Keje untuk deliver ilmu. So, cikgu mesti la penuhkan dada tu dengan ilmu. Selain ilmu major kita or kurikulum (contohnya pendidikan Islam ke, English ke, maths ke n lain2). Cikgu pun kena ada additional knowledge. Contohnye, kuasai ilmu tentang ICT (adobe ke, design ke, grafik ke), fotografi (amek2 gambar la…insya-Allah ada manfaatnya), seni (lukis ke, muzik ke, khat ke, tarian ke….macam2 ada…kalu pandai wat backdrobe pun bagus gak tu…huhu). Hana ni sesuke je senaraikan, tp bukannya pandai pun. Tapi at least time ni Hana try utk belajar beberapa knowledge ni. X pandai xpe, asal ada usaha untuk belajar. Kan? Kan?
Ok la…tu je pe yang Hana nak share kali ni. Apa yang bermanfaat ambil. Yang x tu, tinggalkan je dia duk senyap2 kat sini..haha…


No comments:

Post a Comment