CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Thursday, January 13, 2011

SANAH HELWAH, HANA

Setelah lebih kurang 9 bulan 10 hari kita berada dalam alam rahim atau dalam kandungan ibu kita yang tercinta, lalu lahirlah kita di dunia ini seperti yang telah dijanjikan oleh Allah tanpa lewat atau awal walau sedetik pun.



Hari kelahiran kita merupakan hari yang paling bersejarah dalam hidup kita. Permulaan usia kita di dunia ini. Mangakhiri penantian ibu dan ayah yang pastinya tidak sabar-sabar untuk menatap, mendukung dan memeluk kita. Segala kesakitan yang ditanggung oleh ibu kita semasa mengandung dan melahirkan serta merta hilang tatkala mendengar tangisan pertama kita sebaik selamat dilahirkan. Alangkah bertuahnya kita diberi peluang untuk lahir ke dunia sebagai makhluk yang paling banyak keistimewaan. Tambahan pula ditakdirkan lahir dalam keluarga yang sangat mengasihi kita.

Setelah kita dapat mengingat, hari lahir adalah hari yang paling kita tunggu-tunggu saban tahun. Dalam hati mengharapkan ucapan dan hadiah daripada orang tersayang. Ada ibu bapa yang berada yang menyambut hari lahir anaknya dengan parti besar-besaran. Bagi yang sederhana pula masih menganjurkan jamuan hari lahir bagi menggembirakan hati si anak. Bagi yang lebih memahami penghayatan agama pula mengadakan kenduri doa selamat agar usia anaknya yang bertambah diiringi dengan keberkatan.

Hadiah dan ingatan daripada rakan-rakan dan insan-insan tersayang pastinya sangat-sangat membawa kesan di hati. Segalanya pasti akan menjadi sesuatu yang berharga bagi kita. Kita juga pasti mengharapkan hadiah yang diterima itu adalah ahdiah yang sangat berharga dan bernilai serta istimewa. Jikalau orang yang kita sayang tidak mengingati hari lahir kita, pastinya hati kita begitu tersentuh dan terluka. Pastinya terasa diri tidak dihargai.

Namun, pernahkah kita terfikir apa hadiah yang selayaknya kita berikan kepada diri kita sendiri? Jika kita mengharapkan hadiah yang berharga daripada orang lain, pasti juga kita harus menghadiahkan sesuatu yang berharga buat diri kita sendiri.

Sebelum ini, Hana tak pernah terfikir untuk memberikan hadiah kepada diri sendiri. Sehinggalah pada tahun ini, Hana mendapat mesej daripada CELCOM tentang bonus hari lahir sewaktu Hana mendengar satu lagu yang Hana kira mempunyai pengertian yang tersendiri bagi Hana.

Hari lahir adalah hari yang sepatutnya menjadi peringatan bagi kita tentang usia kita yang masih berbaki di dunia ini. Jika tahun ini Hana bakal menyambut hari lahir yang ke-21, maka masih tinggal berapa lama lagikah untuk Hana di dunia ini? Akankah ada lagi Hana untuk menyambut hari lahir yang ke-22 dan seterusnya? Cukupkah masa yang tinggal buat Hana bagi menebus segala dosa dan kesalahan serta berusaha untuk menjadi hamba Allah yang bertindak sebagai khalifahnya di dunia ini? Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui tentang segala sesuatu. Rebutlah masa yang ada ini untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa kepada-Nya.

“Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian,

Melainkan yang beriman dan yang beramal soleh,

Ingat lima perkara sebelum lima perkara,

Lapang sebelum sempit,

Muda sebelum tua,

Kaya sebelum miskin,

Sihat sebelum sakit,

Hidup sebelum mati…..”

No comments:

Post a Comment