JENIS-JENIS
MASALAH DISIPLIN
Definisi disiplin
• Disiplin berkaitan dengan tingkah laku seseorang.
• Disiplin boleh dijelaskan sebagai
- latihan
- kepatuhan
- kawalan
• Disiplin tidak boleh ditafsirkan sebagai hukuman, hukuman bersifat negatif dan mengajar kanak-kanak perkara yang tidak patut mereka lakukan
• Sekolah di Malaysia memberikan konsep disiplin sebagai penekanan kepada cara-cara mencegah masalah disiplin dan tingkah laku daripada berlaku di dalam bilik darjah agar p&p dapat dilaksanakan dengan lancar
Jenis disiplin di dalam bilik darjah
• arahan Guru- termasuk peraturan & rutin
• arahan rakan sebaya
• arahan tugasan
• diri sendiri
Jenis-jenis masalah disiplin
• melawan
• memukul
• mencuri
• mengugut rakan/guru
• kekemesan diri
• ponteng kelas
Masalah disiplin yang bersifat disruptif
• tidak memberikan perhatian, menganggu rakan, bercakap semasa guru mengajar, makan dan tidur di dalam kelas
• keluar dari bilik darjah tanpa kebenaran
• lewat masuk kelas
• tidak membawa buku latihan/teks
• menunjukkan sikap biadap terhadap guru
• membuli
• melepak, berlari, menjerit di koridor
Masalah kekemasan diri
• tidak memakai lencana, tanda nama.stoking
• kuku panjang
• mewarnakan rambut
• pelajar lelaki rambut panjang
TINGKAH
LAKU BERMASALAH DI DALAM BILIK DARJAH
• kurang memberikan perhatian
• hiperaktif
• pendiam
• sensitif
• apati (tidak kisah kepada arahan guru)
• sikap melengahkan dan sambil lewa
• gemar bercakap
• menganggu rakan
• membuli
• berbohong
• menipu
• menimbulkan kekecohan dalam bilik darjah
• kurang sopan
• mencuri
• merosakkan harta benda
• mudah marah dan agresif
SEBAB-SEBAB BERLAKU MASALAH DISIPLIN DAN TINGKAH LAKU BERMASALAH
• diri murid
• guru
• sekolah
• latar belakang murid
Peranan guru dalam mengurangkan masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah
• merancang aktiviti yang menyeronokkan
• gunakan pelbagai kaedah dan teknik
• yakin
• berminat dan mengambil berat terhadap murid
• rol model
• adil
• komunikasi yang jelas
• memberikan bimbingan dan maklum balas
• tenang dalam menangani masalah di dalam bilik darjah
• kurang memberikan perhatian
• hiperaktif
• pendiam
• sensitif
• apati (tidak kisah kepada arahan guru)
• sikap melengahkan dan sambil lewa
• gemar bercakap
• menganggu rakan
• membuli
• berbohong
• menipu
• menimbulkan kekecohan dalam bilik darjah
• kurang sopan
• mencuri
• merosakkan harta benda
• mudah marah dan agresif
SEBAB-SEBAB BERLAKU MASALAH DISIPLIN DAN TINGKAH LAKU BERMASALAH
• diri murid
• guru
• sekolah
• latar belakang murid
Peranan guru dalam mengurangkan masalah disiplin dan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah
• merancang aktiviti yang menyeronokkan
• gunakan pelbagai kaedah dan teknik
• yakin
• berminat dan mengambil berat terhadap murid
• rol model
• adil
• komunikasi yang jelas
• memberikan bimbingan dan maklum balas
• tenang dalam menangani masalah di dalam bilik darjah
No comments:
Post a Comment