CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Tuesday, May 10, 2011

2. 3 PRINSIP-PRINSIP PERKEMBANGAN KANAK-KANAK

Terdapat beberapa prinsip asas perkembangan. Salah satunya ialah proses perkembangan berlaku mengikut aturan. Prinsip ini dapat dilihat dengan jelas dalam perkembangan bahasa. Contohnya, kanak-kanak hanya dapat bercakap dengan kata-kata yang tidak jelas dan ringkas sebelum dapat berkata-kata dengan jelas dan lengkap.

Perubahan dalam perkembangan ini berlaku secara beransur-ansur daripada yang umum kepada yang lebih spesifik. Contohnya, seseorang bayi mesti belajar menggenggam objek dengan tangan sebelum boleh belajar menggunakan jarinya. Namun, proses ini berlaku berterusan, tidak seperti pertumbuhan yang terhenti apabila sampai hadnya.

Selain itu, pola perkembangan seseorang individu dengan individu yang lain hampir sama, namun kadar perkembangannya berbeza bagi setiap individu. Terdapat individu yang berkembang dengan pantas, namun ada pula individu yang berkembang dengan perlahan. Contohnya, ada kanak-kanak yang dapat menguasai kemahiran membaca atau menulis seawal usia enam tahun, namun ada pula individu yang masih belum menguasai kemahiran ini sedangkan kedua-dua mereka dihantar untuk belajar di sekolah.

Di samping itu, perkembangan adalah hasil interaksi antara kematangan dan pembelajaran. Kematangan dapat ditakrifkan sebagai potensi diri yang terpendam dalam setiap individu, yang mana ia dipengaruhi oleh genetik yang terdapat dalam trait setiap individu. Pembelajaran pula ialah hasil yang diperoleh daripada latihan dan identifikasi yang mana ia memerlukan usaha. Kesimpulannya, setiap manusia telah sedia mempunyai potensi diri yang tersendiri dan ianya akan dicungkil dan diperkembangkan melalui pembelajaran.

No comments:

Post a Comment