CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AHLAN WASAHLAN ILA RUKNI.. (^_^)


Tuesday, May 10, 2011

CAF

Berhubung soalan yang ditanya tentang cadangan berkongsi kereta ke tempat kerja, faktor-faktor yang perlu diambil kira ialah seperti berikut:
· Dapat mengurangkan pencemaran kepada alam sekitar
· Menjimatkan wang. Seperti yang kita tahu, harga petrol semakin naik dan membebankan kita. Justeru, dengan berkongsi kenderaan ke tempat kerja, kita dapat menjimatkan wang.
· Merapatkan ukhuwah sesame rakan atau ahli keluarga yang sama-sama berkongsi kenderaan ke tempat kerja dengan kita
· Tempat kerja kita perlulah sama dengan orang yang sama-sama berkongsi kereya dengan kita. Jika tidak sama, ia pasti menyulitkan nita dan orang yang berkongsi kereta dengan kita
· Akan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas
· Pemilik kenderaan terbabit akan berasa kurang berpuas hati. Ini kerana, biasanya orang lain akan sama-sama berkongsi perbelanjaan untuk minyak petrol kenderaan itu sahaja. tetapi mereka tidak sama-sama menyumbang kos untuk servis kenderaan berkenaan.
· Keserasian antara orang yang berkongsi kereta amatlah penting. Contohnya jika pemilik kenderaan enggan singgah untuk bersolat sedangkan waktu solat dikhuatiri akan berakhir sebelum sempat sampai ke rumah.
· Faktor keselesaan juga perlu diambil kira. Jika jumlah yang menaiki kenderaan itu hanya dua orang, mereka mungkin tidak berasa kurang selesa. Tetapijika jumlahnye semakin meningkat, faktor keselesaan akan semakin berkurang.

No comments:

Post a Comment